Oprava systému ALB-II

Michael Popule - 5.11.2024
V dnešním článku se budu věnovat opravě protiblokovacího systému ALB-II u vozidla Honda Legend z roku 1990. Na tomto vozidle se řešila neprůchodnost tohoto systému. Konkrétně vozidlo nebrzdilo na pravé přední kolo.
Popis systému ALB
Než se vrhnu do popisu opravy tohoto systému, nejprve si jednoduše popíšeme jak tento systém funguje. Všechny protiblokovací systémy brzd fungují na podobném principu. Pří horší adhezi kola s povrchem při brždění modulují v daném okruhu tlak brzdové kapaliny aby nedocházelo k blokovaní určitého kola. U tohoto staršího systému, který si automobilka Honda vyvinula sama je ještě nezávislý pracovní okruh s vlastní brzdovou kapalinou. K tomuto okruhu je připojené elektrické čerpadlo se zásobníkem tlaku. Na to navazují dvojité solenoidy, které připouští nebo vypouští pracovní tlak ze zásobníku do speciálních pístů. Tyto písty mají na druhé straně komoru přes kterou proudí příslušný brzdový okruh od hlavního brzdového válce ke kolu. Tím je umožněno, aby jednotka systému mohla při brždění a strátě adheze na kole modulovat tlak v brzdovém okruhu. A to i několikrát za sekundu. Tento systém je takzvaně tříkanálový. I když má čtyři pracovní písty pro každé kolo zvlášť, jednotka ovládá jen tři okruhy. A to nezávisle okruhy pro přední pravé kolo, přední levé kolo a obě zadní kola současně. Proto má také jen tři zmíněné dvojité solenoidy. Každý solenoid má v sobě dva nezávislé elektroventily, které přepouští pracovní tlak k pístu. Jeden přivádí tlak ze zásobníku a druhý zase upouští tlak do nádobky systému ALB. Tím bych jednodušeji popsal tento systém. Podrobněji to někdy příště popíšu v nějakém článku.
Přední brzdový třmen
Abych mohl provést diagnostiku systému a vyloučil i jiné příčiny, musel jsem nejprve zjistit, zda funguje zmíněná pravá přední brzda. Provedl jsem tedy její rozebrání. A zjistil jsem, že tím jak se brzda nepoužívala, byl třmen zatuhlý. Hlavně píst. Takže jsem provedl vyčištění třmenu a kompletní přetěsnění s výměnou olezlého pístu. Potom jsem zmíněný brzdový okruh zkusil naplnil kapalinou a odvzdušnit. Při odvzdušňování jsem zjistil jak je okruh neprůchozí. Kapalina tekla okruhem pouze skokově a neplynule. Proto automobil nemohl tímto kolem brzdit. Tím jsem zjistil, že okruh v jednotce je alespoň trochu průchozí. To už se mi v hlavě rodilo o jakou zavátu asi půjde.
Diagnostika
Po renovaci přední brzdy jsem se mohl vrhnout na diagnostiku samotné protiblokovací jednotky ALB. Jediná možnost proč nemohl jednotkou proudit tlak je, že je blokován tento okruh. A to tím, že je pracovní píst v tomto okruhu v poloze, kdy už nemůže volně proudit kapalina. Stejně jako když je potřeba omezit brzdný účinek. Jsou dvě možnosti. Buď je zatuhlý pracovní píst příslušného okruhu nebo je zablokovaný jeden z elektroventilů v solenoidu a v systému je tím pádem neustále pracovní tlak. Nejprve jsem příslušný ventil odpojil od jednotky a napojil k němu přístroj simulující jeho ovládání. Tento solenid by měl při aktivaci příslušného elektroventilu hlasitě cvaknout. Nejprve jsem zkusil spustit elektroventil, který vypouští tlak z pracovního pístu zpět do nádobky. A tento ventil nereagoval. Potom jsem zkusil druhý, který přepouští tlak ze zásobníku a ten hlasitě cvaknul. Tím jsem zjistil, že je nejspíš chyba v elektroventilu, který vypouští tlak. Tím, že nemůže odejít tlak z válce a ten je neustále v krajní poloze, nemůže volně proudit kapalina ke kolu. Tento tlak není možné vypustit jiným způsobem, něž demontáží příslušného solenoidu.
Demontáž solenoidů
Nejprve jsem musel vypustil tlak ze systému přes odvzdušňovací šroub na čerpadle. Potom jsem aktivoval čerpadlo abych vysál zbylou kapalinu z nádobky a celé jednotky. Pak jsem mohl odmontoval nádobku, demontoval port, který odvádí tlak ze všech tří solenidů a destičku, která drží solenoidy k bloku jednotky. Po odejmutí této destičky se mohou jednotlivé solenidy pootočením vyjmout. Prvně jsem vyndal solenid ovládající zablokované přední pravé kolo. Jakmile jsem ho vysunul, bylo slyšet jak se uvolnil pracovní válec do výchozí polohy a vyteklo trochu kapaliny. Poté jsem zkusil jestli už je průchozí brzdový systém. Proto, že jsou pracovní a brzdové okruhy oddělené, je možné i po rozebraní solenoidů zkoušet brzdný účinek na kolech. Zvednul jsem kolo a poprosil kolegu jestli by nezmáčkl brzdu. A mé podezření se naplnilo. Kolo se bržděním krásně blokovalo. Demontoval jsem i zbylé dva solenoidy.
Čištění solenoidů
Tyto ventily není možné už v dnešní době zakoupit nové. A tak jedinou možností je, se je pokusit opravit. Nejprve jsem proměřil cívky. Měření ukázalo, že jsou v pořádku a mají odpor ve správném rozsahu. Každý solenoid má v sobě dva elektroventily. Jeden, který napouští pracovní tlak a je v klidovém stavu zavřený a druhý, který vypouští pracovní tlak je v klidovém stavu otevřený. To je důležité z hlediska bezpečnosti. Aby bylo umožněno normálně brzdit i při poruše systému ALB. Tyto ventily jsou velice dobře dimenzované a toto zaseknutí by se nemělo stávat. Jenomže toto konkrétní vozidlo má za sebou už 35 let provozu a brzdovou kapalinu, která na sebe ráda váže vodu nikdo určitě poslední roky neměnil. Výrobce doporučoval měnit kapalinu v systému společně s normálním okruhem brzd. To možná dělal autorizovaný servis prvních pár let, ještě když bylo vozidlo zánovní. Potom už se nejspíš jenom měnila brzdová kapalina v klasickém okruhu brzd. I podle toho vypadala kapalina v systému. Takže to vypadalo, že je ventil jen přirezlý. Jsou to velice jemná zařízení, proto jsem se rozhodl je čistit v ultrazvukové čističce. Přitom jsem je nechal napojené a průběžně je zkoušel rozhýbat, jestli se ventil neodtrhne.
Rozebrání a čištění pístů
Mezitím co jsem se pokoušel čistit solenoidy, jsem rozebral zbytek jednotky ALB. Když už je přistup k dalším částem systému. Je lepší pro jistotu vyčistit a přetěsnit celý systém s pracovními písty. Také bylo vidět, že už se nehýbali volně. Vazelína, kterou byli namazány už neměla vlastnosti jako před lety. Nejprve jsem sundal horní dvě víka, o které se opírají pružiny pístů. Tyto pružiny udržují písty ve výchozím neaktivním stavu. Opatrně jsem vysunul všechny čtyři písty. Jsou ve dvou provedení. Prostřední jsou určeny pro okruhy zadních kol a vnější pro přední. Mají i jiné pružiny. Písty ani pružiny se nesmí prohodit. Písty vypadaly nepoškozené. Také se při normálním provozu vlastně ani nehýbají. Jenom při aktivaci ALB. Jsou vyrobené z eloxované hliníkové slitiny. Vnější obal pístu je eloxovaný do světlé modré a vnitřní pohybující se píst do černa. Proto nejspíš přežily bez újmy. Tyto písty jsem rozebral, vyčistil a po namazání vazelínou složil opatrně dohromady.
Vyčištění jednotky a montáž pístů
Před montáží pístů bylo ještě zapotřebí vyčištění kanálků v samotném bloku jednotky. Po propláchnutí jsem mohl nazpět namontovat písty, pružiny a víčka pružin. Samozřejmě jsem nasadil nové těsnění. Pumpováním pístu se odvzdušní kanálky mezi písty a solenoidy.
Funkční solenoid
Po asi několikátém čištění a rozhýbávání se podařilo zaseknutý solenoid zprovoznit. Jinak by se musel sehnat jiný. Ještě tu byla možnost složit jednotku ALB i s nefunkčním solenoidem a znefunkčnění systému. Alespoň by se nemusela jednotek demontovat, ale nefungovala by. Systém by nebyl nalakovaný a nehrozila by stejná závada, jako před tím. Solenoidy jsem tedy namontoval zpět do bloku. Namontoval jsem port a nádobku a mohlo se přejít k naplnění systému novou brzdovou kapalinou a k nalakovaní a odvzdušnění. Proces odvzdušnění je náročný. Kdy se musí každý solenoid odvzdušnit samostatně zapínáním a při tom průběžně tlkakovat celý systém přes vlastní čerpadlo jednotky ALB.
Závěr
Po kompletním odvzdušnění a doplnění systému kapalinou, jsem mohl provézt testovací jízdu. Několikrát jsem zkoušel funkčnost ALB na nezpevněném povrchu a původní závada se už neprojevila. Teď je jen zapotřebí tento systém průběžně kontrolovat a proplachovat. Vozidlo od té doby zatím funguje.